Thursday, 6 June 2013

Lang leve de bestseller

Image: www.NRC.nl
De marketinghype rond Dan Browns nieuwe boek Inferno kan bijna niemand ontgaan zijn. Al maanden telt de uitgever af naar de dag van verschijning, winkels hangen vol met posters, er staan displays en bij de grote boekhandels liggen meer Inferno's klaar op de verschijningsdag dan mijn winkelcentrum aan boeken bij elkaar heeft.

Grote uitgevers moeten het ook hebben van dit soort grote successen. Het marketingbudget voor De Nieuwe... Dan Brown, Stephen King of JK Rowling kan niet op, maar het lévert ze dan ook wat op.

Hoe vaak is er niet al gezegd dat uitgevers steeds minder titels op de markt brengen? Alle boeken moeten immers gedrukt worden, en als ze niet verkopen, dan zitten zij met verliezen en opslagruimte. Dan maar inzetten op de bestsellers en minder nieuw materiaal aankopen waarvan niet zeker is of er een lezerspubliek voor warmloopt dat voldoende exemplaren afneemt.

Soms denk ik dan dat aankomend schrijvers nog beter hun best moeten doen. Niet alleen met goed schrijven en origineel zijn, maar vooral met hun eigen marketing. Je moet opvallen tussen alle anderen, maar je moet vooral goed zijn voor een minimumaantal verkopen. Je moet zakelijk gaan denken. Je boek wordt een product. En dat product moet passen in bestaande, goed verkopende genres. Aansluiten bij de wensen van het publiek. Te vermarkten zijn met een kreet als "voor liefhebbers van Auteur X of boek Y".

En soms vraag ik me af of er van schrijvers dan niet het onmogelijke verwacht wordt. Een totaalpakket, alles erop en eraan. Terwijl de meesten van nature vrij introvert zijn, alleen maar willen schrijven en het marketinggebeuren met liefde overlaten aan een agent of uitgever.

Maar even goed vraag ik me af of juist die bestsellers niet heel goed zijn voor de investeringen van een uitgever in een minder bekende schrijver of debutant. Misschien zijn juist de klinkende munten die nu dankzij Dan Brown binnenrollen wel de munten die op de rekening van een beginnend schrijver terecht komen, die net dat ene verhaal heeft bedacht waar de uitgever wel brood in ziet. Zonder dat het ook over Dantes Inferno of geheime genootschappen gaat, geen vijftig grijstinten nodig heeft of weer 'ns een brildragend jongetje op een bezem laat rondvliegen. Misschien zijn die munten juist wel bestemd voor een heel nieuwe, originele bestseller-to-be. Laten we het hopen (zegt de schrijfster in mij).

No comments:

Post a comment