Tuesday, 24 February 2015

Korting, koopjes en andere lokkertjes

Ik zag net een bericht voorbijkomen in de nieuwsbrief van Digitailing: 'Nederlanders laten zich verleiden tot extra aankoop om korting te krijgen.' Ja, dat klinkt wel bekend. Dat je nog net even een extra truitje of rompertje mee bestelt om in aanmerking te komen voor korting of gratis verzending.

Een tijdje geleden ving ik echter ook een heel ander geluid op. Een ontevreden consument zocht zijn Facebookpagina op om zijn frustratie te uiten over een grote retailer, die op dat moment in een speciale actieperiode zat. Want, als je iets kocht in de actieweek, dan betaalde je géén btw!

Klinkt goed, toch? En dat scheelt algauw 21% van de prijs, denk je dan. De Facebooker was het daar niet mee eens. Hij had een bepaald apparaat op het oog, en wist daarom ook precies wat het ding kostte in de winkel. Ook wist hij dat er een kortingsweek aankwam, dus stelde hij zijn aankoop nog even uit.

In die kortingsweek bleek de eindprijs (actieprijs min btw) echter een paar euro's hoger uit te vallen dan de gewone prijs van een week eerder. Uiteraard zegt het bedrijf dat de prijzen (in principe) dagelijks variëren, en dat die afhankelijk zijn van wat concurrenten (in de buurt) op dat moment doen, actieweek of niet. Opvallend is dan wel dat die actieprijs zodanig hoger ligt, dat het apparaat zelfs zonder btw even veel kost als een week eerder met btw...

Daar ga ik verder niet over; waar het mij om ging is hoe snel je als consument zwicht voor rode stickers, kortingspercentages en rekken waar 'afgeprijsd' boven hangt. Zonder je af te vragen of het eigenlijk allemaal wel waar is. Is die trui van veertig euro inderdaad afgeprijsd? Of hing hij er vorige week ook voor veertig euro, maar dan zonder sticker op het prijskaartje? Is die handtas met maar liefst 70% korting echt een koopje, als de oorspronkelijke prijs volgens het kaartje 180 euro is?

Er gaat bij menig Nederlander toch echt iets kriebelen als hij denkt iets veel goedkoper te kunnen krijgen. En die impuls om dan nog even iets meer mee te nemen dan hij van plan was, werkt nog steeds het best in de winkel zelf. Niet online, waar hij snel een tweede tabblad opent en via een prijsvergelijker checkt of het niet ergens anders nog goedkoper kan. Maar zo in de winkel trekken die speciale rekken met afgeprijsde kleding, met laatste stuks en op = op toch altijd nog net eventjes de aandacht.

Waarmee ik, beste retailer, niet wil zeggen dat je alles maar op een koopje of actie kunt laten lijken als dat niet het geval is. Want de klant is kritisch genoeg. Niet iedereen zal op zijn mobieltje gaan prijsvergelijken in de winkel, maar er hoeft er maar eentje te zijn zoals de Facebooker hierboven, die zijn gerieven uit op social media, en dergelijke berichten worden maar al te gauw gedeeld. Maar wie weet is er iets te doen met speciale acties die uitsluitend in de winkel verkrijgbaar zijn, en waarvoor op de bijbehorende webshop slechts reclame gemaakt wordt (of een actiecoupon geprint kan worden)?



No comments:

Post a comment